Skip to main content

5 TIPS SEBELUM MEMBELI KERETA BARU TAHUN 2020

Pening memikirkan kereta apa yang sesuai untuk dibeli? Masih lagi tak puas membaca review kereta dan segala macam maklumat tentang kereta di media sosial?

Jangan peningkan kepala.

Kali ini saya nak menulis tentang tips ataupun ‘petua’ dalam memilih kereta baru.

Petua ini mungkin berbeza dengan apa yang pernah anda baca.

Tips ini mungkin sangat berguna bagi mereka yang masih dalam proses “MANA SATU KERETA AKU NAK BELI”!

Untuk peringatan bersama, membeli sebuah kereta baru tidak semudah yang dimimpikan.

Kalau anda ada duit berjuta-juta, itu cerita lain. Cerita ini sangat sesuai untuk golongan seperti saya, cukup bulan cucuk dinding.

Saya kongsikan 5 tips ini berdasarkan pengalaman peribadi saya sendiri. Selamat membaca.

Read More

MADU KELULUT PENAWAR BAGI COVID 19?

Pernah minum madu kelulut? Mungkinkah madu yang anda minum itulah penawar bagi virus covid 19?

Sehingga artikel ini ditulis, vaksin, ubat ataupun penawar kepada covid 19 masih belum ditemui. Saya yakin, seluruh saintis di dunia sedang berusaha untuk ke arah itu.

Di Malaysia, saya difahamkan juga, beberapa universiti juga terlibat secara langsung atau tidak langsung, dalam pengkajian mencari penawar covid 19.

Dengan kepakaran rakyat tempatan, siapa sangka suatu hari nanti Malaysia mampu menjadi antara negara yang menghasilkan vaksin sendiri.

Cuma yang ingin saya kongsikan di sini tentang satu laporan dari Harian Metro bertarikh 13 Mac 2020.

Antara lain memetik kata-kata Pengerusi Persatuan Lebah Kelulut Terengganu, Encik Mohd. Sufian Mat Nor, yang madu kelulut mungkin mempunyai potensi untuk melawan penyakit Covid 19.

Berikut adalah ulasan saya yang mungkin bermanfaat untuk kita.

Read More

MUHYIDDIN YASSIN DAN 5 PERKARA YANG RAKYAT MALAYSIA PERLU TAHU

Dah lama saya tak menulis tentang orang politik. Mungkin dek kerana cuaca politik tempatan yang semakin membuak, membuatkan saya tergerak hati untuk menulis tentang ahli politik.

Kali ni saya nak cerita mengenai Perdana Menteri Malaysia ke 8. Beliau ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY). Saya pernah menulis tentang beliau beberapa tahun dahulu.

Satu perkara yang kagum tentang beliau. Track record cemerlangnya di kementerian mana pun beliau diletakkan.

Perlu saya diakui, jika dibandingkan aura dan karisma dengan 2 lagi gergasi politik Malaysia, iaitu Tun Mahathir dan Datuk Seri Anwar, TSMY mungkin belum sampai ke situ.

Namun, istimewa mengenai beliau ialah tiada siapa pun menyangka beliau adalah Perdana Menteri Malaysia ke 8.

Mengambil kira pencapaian dan beberapa tindakan TSMY sepanjang beberapa bulan menjadi PM, berikut 5 perkara yang perlu anda baca tentang Muhyddin Yassin.

Read More

5 LAGU YANG MENGINGATKAN SAYA TENTANG SABAH : SALAM PESTA KAAMATAN

Hari ini, ketika artikel ini ditulis, bersamaan 30 Mei 2020. Hari  ini masyarakat KadazanDusun di Sabah meraikan pesta kaamatan.

Seperti juga sambutan Hari Raya, Kaamatan tahun ini juga diraikan dengan suasana yang berbeza.

Satu perkara yang menarik tentang Sabah ialah sekalipun ia mempunyai berbilang suku kaum dan agama, masyarakatnya hidup dalam suasana yang penuh harmoni.

Bersempena dengan Kaamatan ini, saya kongsikan antara lima buah lagu yang membuatkan saya teringat tentang Sabah. 

Lagu lagu ini pastinya mempunyai melodi dan lirik yang unik. Selamat membaca.

Read More

5 PERKARA HEBAT YANG LELAKI BOLEH LAKUKAN DI RUMAH : SEMPENA MUSIM PKP

Selepas hampir sebulan lebih perintah kawalan pergerakan diperkenalkan, pelbagai ragam orang Malaysia kita saksikan di media sosial, khususnya mengenainya kehidupan sepanjang duduk di rumah.

Stress. Boring. Risau. Tak tau nak buat apa.

Ini adalah antara perkataan yang menggambarkan perasaan kebanyakkan lelaki di Malaysia ketika musim PKP ini.

Tidak semua dikalangan kita yang suka duduk di rumah. Terutamanya bagi kaum lelaki.Namun, ini lah hakikat yang perlu ditelan demi keselamatan diri dan masyarakat.

Duduk di rumah sebenarnya mempunyai mempunyai hikmah tersendiri. Bagi kaum lelaki, ada banyak aktiviti boleh dilakukan di rumah.

Malah, aktiviti ini dapat membuktikan bahawa kaum lelaki boleh menjadi hebat, sekalipun duduk terperap untuk tempoh yang lama.

Maka, berikut saya senaraikan lima perkara yang hebat yang boleh dilakukan di rumah.

Read More